Artikel

Laatst bewerkt door Marjan Vernooy op 21-05-2013 16:57

Hoe vind ik dat webcollege terug?

Voor het vindbaar maken van leermaterialen op internet zijn afspraken in omloop over de beschrijving van de inhoud van die materialen. Onlangs kreeg ik de vraag of er ook afspraken zijn voor beschrijving van het sterk groeiende aantal webcolleges.

Standaard voor metadateren
Een veel gebruikte internationale standaard voor beschrijving van leermaterialen is Learning Object Metadata, kortweg LOM. Deze standaard is te uitgebreid om praktisch te zijn. Een jaar of zeven geleden is daarom voorgesteld om een subset van de LOM als afspraak voor Nederland te hanteren. Destijds ging het om 16 van de 64 velden: meer mag, minder niet. Voor het invullen van die velden zijn woordenlijsten ontwikkeld die passen bij het Nederlandse onderwijsstelsel. Het resultaat, de NL-LOM, wordt door Wikiwijs (www.wikiwijs.nl) voorgeschreven om open leermiddelen te beschrijven.

Webcolleges vormen een aparte groep leermaterialen. Bij het hanteren van de NL-LOM stuit men in de praktijk op het volgende probleem: het veld Auteur is verplicht en het veld Spreker of Presentator ontbreekt. Maar iemand die college geeft voelt zich vaak niet de auteur van dat college. Hoewel diezelfde persoon dat zonder twijfel wel invult als hij/zij hetzelfde verhaal op een conferentie presenteert.

Herkent u dit dilemma? Hoe worden webcolleges op uw instelling omschreven? Zijn er instellingbrede afspraken gemaakt of hanteert elke vakgroep eigen manier? Ik ben benieuwd naar uw oplossingen. Hieronder een paar voorbeelden die ik tegenkwam in de praktijk.

Huidige situatie
Er zijn veel manieren van metadateren ian webcolleges in de omloop, vaak ook binnen instellingen. Van heel sumiere omschrijvingen (Functie/Vak/Gebruik of Faculteit/Onderwerpen/Toelichting) tot de volgende uitgebreide set:

  • Titel
  • Doel (oriënterend, motiverend, conceptualiserend, instruerend)
  • Maker
  • Instelling waar geproduceerd
  • Tijdsduur
  • Omschrijving van de inhoud in maximaal 25 woorden
  • Vak
  • Gemaakt voor welke opleiding
  • Bruikbaar in welk jaar van de opleiding

Waaraan telkens toegevoegd kan worden:

  • Beoordeling door een gebruiker op waarderingsschaal
  • Naam van de betreffende gebruiker
  • Situatie waarin gebruikt in maximaal 25 woorden
  • Commentaar gebruiker in maximaal 25 woorden

Het project Triple L hanteerde de volgende categorieën:

  • Titel
  • Spreker
  • Creative Commons-licentie
  • Vakgebied
  • Jaar

Herkenbaar? Laat het weten. Misschien kunnen we er samen met EduStandaard (www.edustandaard.nl) een oplossing voor zoeken.  

Marjan Vernooy


REACTIES

  • Afbeelding Chrisje Nieuwenhoven
     
     
     
     
     
    465

    In het SURF-project OASE, dat in september 2011 is afgerond en dat tot doel had nieuwe toepassingsmogelijkheden van webblectures te ontwikkelen, is uitgebreid aandacht besteed aan allerlei vragen rondom weblectures. Doelgroepen waren docenten, ondersteuners op het gebied van didactiek, AV en IT, en beleidsmakers.

    Op de website http://www.weblectures.nl kun je heel veel informatie terugvinden van de 10 deelnemende HO-instellingen en de twee leveranciers, die bij dit project betrokken waren. Deze leveranciers (Learning Valley van P2G en MediaMisson van Mediasite) hebben samen met OASE twee handleidingen ontwikkeld voor metadatering. Zie: http://www.weblectures.nl/content/fase-2-invoeren-en-opschalen

     

     

     

    • Afbeelding Marjan Vernooy
       
       
       
       
       
      1155

      Beste Chrisje, dank voor de werwijzing naar OASE met veel informatie over metadatering van weblectures. De vraag over auteur / presentator in NL-LOM kwam juist vanuit een bijeenkomst met Learning Valley, een van de deelnemers van OASE.

      We gaan een keer met elkaar om tafel zitten om hierover verder te praten. Ik breng het in ieder geval in bij de Werkgroep metadata van EduStandaard (5 maart 2013)

  • Afbeelding Esther Breuker
     
     
     
     
     

    In het Landelijke project Oase, was een van de zaken die opgeleverd is een metatdata standaard voor Weblectures. Sylvia Moes ( VU) en Chris Nieuwenhoven ( TiU) hebben zich hier voornamelijk mee bezig gehouden. Chris zal hier snel nader op ingaan.

  • Afbeelding Ruud Steltenpool
     
     
     
     
     
    150

    Een video als geheel metadateren is nuttig, maar heeft z'n beperkingen.
    Video niet langer als een 'black box' accepteren biedt ook veel mogelijkheden:

    Pixels kun je niet indexeren, de bron van die pixels vaak wel.
    En dan bedoel ik niet dat je het signaal dat naar de beamer gaat opneemt, i.p.v. dat je dat met een camera opneemt van het projectie scherm, ook al is dat al een hele verbetering.
    Ik bedoel dat je bijvoorbeeld weet welke sheets er allemaal op het scherm hebben gestaan. De woorden van die sheets indexeren in je zoek-engine, liefst met welke sheet wanneer in beeld was. Zodat je niet de hele video hoeft te kijken, terwijl je naar een specifiek stukje op zoek was.

    Tevens kan je dan de presentatie afhankelijk van het bestandsformaat zonodig recreeren; Als er ergens een verandering in resolutie is geweest kan je tekst gevormd door de opgenomen pixels vaak al compleet niet meer lezen. Weet je de bron van de pixels dan kun je de karakters op de nieuwe resolutie opnieuw scherp renderen. Voor content anders dan statische sheets wordt dit lastiger, maar zijn er ook mogelijkheden.

    Ondertiteling (natuurlijk niet al gerenderd IN de video, maar meegeleverd in een apart bestand, net als bij multi-language DVDs) kan prima gebruikt worden om iets terug te vinden in een video.

    Om video ook te kunnen blijven verrijken met live (op moment van kijken) content, dient het wel in het juiste open formaat te zijn. Kijk voor voorbeelden naar "Popcorn maker" van Mozilla, ook al bij TED op video geweest. Daar worden bijvoorbeeld live calls gedaan op Google Maps (verkeersbeeld), het weer, Europeana erfgoed etc. en bovenop de video afgebeeld. En dat allemaal in de webbrowser (heeft ieder apparaat), niet in een soort app die alleen op 1 merk werkt.

    Tegenwoordig kan (wederom als de juiste encoding is gebruikt) er zelfs live video-processing worden gebruikt in de webbrowser, want naast voor mooie effecten, ook voor detectie of zelfs live interactie kan worden gebruikt.

  • Afbeelding Marjan Vernooy
     
     
     
     
     
    1155

    In Nieuwsbrief 14 van de NEN-commissie Leertechnologieën heb ik hopelijk op de goede manier naar het werk van Webstroom en OASE gerefereerd. 

    We pakken het probleem van metadateren auteur / presentator ook op binnen EduStandaard. Dat begint met een discussie op LinkedIn en hopelijk leidt het tot een deugdelijk wijzigingsvoorstel voor NL-LOM.

PLAATS REACTIE