Artikel

Laatst bewerkt door Friso Horstman op 03-06-2013 14:54

Sneak preview 2 studenten aan het roer

Studenten enquête Saxion (3500 respondenten)

Even een 2e sneak preview. Er gaat nu snel gewerkt worden aan een mooi onderzoeksrapport. Binnenkort in dit theater. NU even kort door de bocht:

Wat:
Ik heb geen laptop 3,9%
Ik heb geen smartphone 7,8%
Ik heb geen desktop 42%
Ik heb geen tablet 65%

Waarvoor:
Foto’s maken 43%
Presentaties bekijken 47%
Lesstof herhalen 50%
Achtergrond informatie zoeken 68%
Aantekeningen maken 69%
Social media gebruiken 73%

Je gebruikt dagelijks:
Whats App 71%
Webmail 59%
Facebook 51%
Blackboard 38%
Dropbox 28%
Youtube 24%
Mijn Saxion 23%
Twitter 13%
Wiki 8%
Google Docs 7%
Bison 6%
Linkedin 5%
Saxion Docs 2%

ICT gebruik in het onderwijs:
Smartboards maken de lessen interessanter, neutraal/(zeer) mee eens: 84%
ICT zorgt er voor dat ik opdrachten makkelijker kan uitvoeren, neutraal / mee eens 80%
Vakken met (veel) ICT in het onderwijs volg ik het liefst: 76%
Zorgt dat mijn leerprestaties beter zijn neutraal/mee eens: 76%
Facebook is alleen voor privé gebruik, (zeer) mee eens: 72%
Meer betrokken als ICT gebruikt wordt, neutraal/mee eens: 68%
Gebruik liever boeken dan e-boeken, (zeer) mee eens: 58%
Door digitaal stemmen wordt ik actiever betrokken, neutraal/mee eens: 48%
Zijn de docenten ICT vaardig? Mee eens: 28%
Twitter gebruiken voor interactie? (Zeer) mee oneens: 72%
Moet de docenten Facebook gebruiken in het onderwijs? (Zeer) mee oneens: 77%
Social media maakt het onderwijs aantrekkelijker, neutraal/ (zeer) mee oneens: 79%

Blackboard:
Ik kan op BB alle informatie voor mijn vakken vinden, neutraal/mee eens: 57%
BB wordt door docenten goed gebruikt, (zeer) mee eens: 38%, (zeer) mee oneens 37%
Tevreden over het BB gebruik, (zeer) mee eens: 39%, (zeer) mee oneens: 36%

Digitaal toetsen:
Digitale toetsen helpen mij met leren, neutraal/(zeer) mee eens: 90%
Oefentoetsen met feedback zijn het meest effectief, neutraal/(zeer) mee eens: 90%
Een voordeel is multimedia gebruik in toetsen, neutraal/(zeer) mee eens: 82%
Ik heb voorkeur voor digitaal toetsen, neutraal, (zeer) mee eens: 62%
Ik heb al met digitale toetsen gewerkt, (zeer) mee eens: 51%, (zeer) mee oneens: 42%

Video:
Kennisclips helpen mij met studeren, neutraal/(zeer) mee eens: 81%
Ik ga liever naar een hoorcollege dan een weblectures, neutraal/(zeer) mee eens: 71%
Weblectures helpen mij bij studeren, neutraal,(zeer) mee eens: 70%
Weblectures bespaart mij tijd bij het studeren, neutraal/(zeer) mee eens: 57%
Mijn opleiding maakt kennisclips, neutraal/zeer mee oneens: 56%
Ik ga minder naar colleges door weblectures: neutraal/(zeer) mee eens: 51%

645 studenten hebben hun emailadres opgegeven om deel te nemen aan vervolg enquêtes, onderzoek en/of gesprekken over het onderwerp ICT&O.

Rangorde vraag wat willen studenten met ICT in het onderwijs.?
Zet ze op volgorde (10 is hoogst)

7,6

Mobiele toegang tot de online services (BISON, MijnSaxion) via een
goedwerkende app

7,5

Meer gebruik van weblectures (opnames van hoorcolleges) binnen
een cursus, zodat ik het hoorcollege op een later tijdstip terug kan
kijken

7,5

Meer gebruik van digitale oefentoetsen zodat ik weet waar ik sta

7,2

Meer gebruik en inzet van korte instructievideo’s om lastige concepten,
handelingen of onderwerpen uit te leggen

5,5

Meer interactie met behulp van ICT tools met de docent buiten de lessen om

5,4

Meer gebruik van digitale eindtoetsen in plaats van papieren eindtoetsen

5,1

Meer online samenwerkend leren door het gebruik van online discussies,
wikis en online overleg mogelijkheden

5,0

Meer interactie gedurende de colleges door ICT tijdens hoor- en werkcolleges
in te zetten, bijvoorbeeld door het gebruik van stemkastjes en apps

4,6

Meer gebruik van specifieke onderwijsgerichte games en simulaties binnen het
onderwijs

4,4

Meer aansluiten op het gebruik van social media door bijvoorbeeld WhatsApp,
Twitter, LinkedIn en Facebook te gebruiken binnen het onderwijs


REACTIES

  • Afbeelding Britt Huijpen
     
     
     
     
     
    1425

    Bedankt voor het delen van deze waardevolle informatie. Wanneer verwacht je het onderzoeksrapport?

    • Afbeelding Heino Logtenberg
       
       
       
       
       
      4135

      Volgens de planning wordt dit 14 juni 2013. Er komt een stukje over op Surfspace en her rapport zelf is dan opvraagbaar, de contactpersonen van het platfork ICT&O krijgen het via de mail.

  • Afbeelding Nitie Mardjan
     
     
     
     
     

    Resultaten zijn niet zeer verrassend, maar bevestigen mijn beeld van ICT-gedrag en -wensen. Interessant vind ik de punten m.b.t. weblectures - daar kunnen we meer mee doen

PLAATS REACTIE