Artikel

Laatst bewerkt door Esther Hoorn op 30-07-2013 11:51

Auteursrechtelijke uitdagingen bij een MOOC: EDUCAUSE brief

Op het snijvlak van auteursrecht en de groeiende inzet van Massive Open Online Courses (MOOCs) in het hoger onderwijs wordt de voortdurende spanning tussen academische vrijheid, institutionele zeggenschap en auteursrecht in het hoger onderwijs zichtbaar. Educause sprak met deskundigen en brengt dit nu in een helder document naar buiten. Het doel is hiermee de discussie met belanghebbenden over deze nieuwe vragen te stimuleren.

Zo wijst Kenneth Crews, de directeur van het Auteursrechteninformatiepunt van Columbia University erop dat het zinvol is om de vraag 'Wie heeft de rechten?' te reframen en de vraag centraal te stellen "Hoe kunnen we het beste de zeggenschap beleggen en rechten beheren bij onze online cursussen?'

Een van de vragen betreft hoe de 'fair use' doctrine hierbij doorwerkt. Dat lijkt een specifiek Amerikaanse invalshoek. Hoewel het Nederlandse auteursrecht een ander soort beperkingen kent voor het onderwijs, zoals het citaatrecht en de readerregeling, sluit de Educause brief goed aan bij de huidige discussie in Nederland over de behoefte aan een flexibeler auteursrecht. Daarbij geeft het document een praktische lijst met juridische aandachtspunten voor iedereen, die overweegt om een MOOC te gaan gebruiken.

Copyright Challenges in a MOOC Environment, EDUCAUSE Brief, July 2013

Meer weten? Op de onderwijsdagen doen Robert Schuwer en Esther Hoorn een sessie Opening up education: Tegen welke juridische vraagstukken loop je dan aan?


REACTIES


Geen reacties gevonden.

PLAATS REACTIE