Artikel

Laatst bewerkt door Hester Jelgerhuis op 28-01-2016 12:14

Bett Show 2016: een beurs met conferentiekwaliteit

Van 20 tot en met 24 januari 2016 vond in Londen de jaarlijkse Bett Show plaats, die wij als groep* bezochten op zoek naar nieuwe technologieën en de toepassing daarvan in het onderwijs. De naam Bett stond oorspronkelijk voor ‘British Educational Training and Technology’, maar tegenwoordig is de verkorte naam een begrip. De show - die wij een beurs zouden noemen - richt zich nog steeds primair op het Britse onderwijs, maar heeft met de jaren duidelijk een internationaler karakter gekregen. Van over de hele wereld komen docenten, professionals, leidinggevenden en experts op het gebied van ICT en onderwijs samen om de nieuwste technologieën en ontwikkelingen te ontdekken en van elkaar te leren.

Volop keuze

De Bett show is indrukwekkend qua omvang – met ongeveer 35.000 bezoekers en bijna 900 exposanten - en bestaat uit een interessante combinatie van stands en korte sessies met bekende en onbekendere sprekers uit het veld. De toegang is gratis voor deelnemers; de kosten worden gedragen door de exposanten en sponsors. Opvallend is dat zich onder de bezoekers ook veel leerlingen en studenten bevinden, wat actief gestimuleerd wordt met activiteiten die speciaal op hen gericht zijn.

Als deelnemer heb je volop keuze om nieuwe ideeën te verzamelen: je kunt deelnemen aan sessies (variërend van praktisch tot strategisch) en luisteren naar sprekers, hands-on bezig zijn, meepraten, of de verschillende stands bezoeken om in gesprek gaan met vertegenwoordigers van de bedrijven. Je vindt er zeker niet alleen verkopers, vaak zijn het communitymanagers, ontwikkelaars met een passie voor onderwijs, mensen die geïnteresseerd zijn in wat hun doelgroep van de producten of diensten vindt.

 

START-UPS

Naast onze groep en losse bezoekers uit Nederland was er dit jaar ook een delegatie van EdTech start-ups uit Nederland aanwezig, die gezamenlijk een stand op de beurs hadden. Dit waren onder meer CampusincEduappProctorExam en TrainTool). Deze jonge ondernemers, die zich richten op onderwijs en ICT, werden vanuit de Nederlandse ambassade gefaciliteerd en geïntroduceerd bij internationale geïnteresseerden, waaronder Google en de Noorse overheid. Naast de 15 Nederlandse start-ups bood Bett Futures ook een podium voor 30 andere EdTech start-ups, die zeker de moeite waard zijn om te bekijken.

 

Nieuwe technologieën en ontwikkelingen

Echt nieuwe hypes waren op de Bett Show 2016 eigenlijk niet te signaleren. Kijkend naar technologieën en tools waren er opvallend veel fabrikanten van vrij klassiek aandoende touchscreens (digitale schoolborden in allerlei soorten en maten) aanwezig. Virtual Reality was er wel, maar veel minder dan je zou verwachten; er waren vooral fabrikanten van simpele 3D-brillen aanwezig. 3D-printers, daar struikelde je over. Net als over de robots, zowel in menselijke vorm als via goedkope devices zoals de Raspberry Pi en de BBC micro:bit en het haast onlosmakelijk daaraan verbonden leren programmeren. Drones waren opvallend afwezig.

Voor het Britse primair onderwijs hebben de aanbieders het daarbij relatief gemakkelijk. Het curriculum is onlangs herzien en biedt veel ruimte voor dit soort zaken. Scholen en leerkrachten zijn daar actief mee bezig of ernaar op zoek. Zij krijgen daarbij vaak complete oplossingen aangeboden. Dat wil zeggen dat er niet alleen een applicatie of stuk hardware beschikbaar is, maar ook een koppeling aan de kerndoelen, een training voor docenten die ermee aan de slag willen, leermateriaal dat naar wens aangepast kan worden aan de eigen situatie, én een online community waar leerkrachten elkaar kunnen vinden en met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen. Dat is vaak ook wel nodig, want ook tijdens de Bett Show was er veel belangstelling voor de meer introductiegerichte sessies en workshops, of het nu ging over het werken met of programmeren in Minecraft of het werken met Microsoft OneNote samen met leerlingen.

Tijdens Bett was er ook aandacht voor Google Expeditions, een “virtual reality platform built for the classroom, with more than 100 engaging journeys - making it easy to immerse students in entirely new experiences.” Oftewel, VR-reizen naar plekken als het Great Barrier Reef of Buckingham Palace.

Ook was er een sessie over beacons (het Engelse woord voor bakens). Dat zijn kleine ‘zendertjes’, die gericht informatie naar mobiele telefoons kunnen sturen als je in de buurt bent. Op een congres kunnen de aanwezigen in de zaal via beacons bijvoorbeeld toegang krijgen tot de presentatie. In een museum kunnen beacons meer informatie sturen over een kunstwerk waar je naar kijkt. Op een festival kunnen beacons de weg wijzen naar het juiste podium. Aan de toepassing en toegevoegde waarde in het onderwijs moet nog gewerkt worden.

Natuurlijk was er ook ruim plek voor grote leveranciers die scholen en instellingen kunnen helpen bij het opzetten van systemen voor learning analytics, die adviseren bij het verbeteren van wifi in de school, die de data kunnen beveiligen, die (2D) printers of betaalsystemen voor in de kantine leveren, of opbergsystemen voor tablets en weerbestendige zitzakken voor op het schoolplein bieden.

 

Toepassingen in het onderwijs

Met name tijdens de sessies was er aandacht voor ontwikkelingen gericht op de innovatie van het onderwijs zelf, bijvoorbeeld via het gebruik van blended learning, adaptief leren, gepersonaliseerd leren, learning analytics, digitaal toetsen, het gebruik van badges, of leren van elkaar over de grenzen van je eigen onderwijsinstelling. Dit zorgde ervoor dat het niet alleen over de nieuwe technologieën ging, maar ook over op de manier waarop je die kunt toepassen in het onderwijs. In het verlengde daarvan waren er ook veel sessies over docentprofessionalisering.

Paul Bailey van Jisc sprak over de manier waarop zij innovatieve ideeën halen bij studenten en hoe zij studenten uitdagen creatief te denken om het onderwijs te verbeteren. Food for thought voor toepassing in het Nederlandse onderwijs.

Moeilijker was het om een antwoord te krijgen op vragen als "Oké, leerlingen / studenten vinden het leuk, maar weten jullie ook in welke mate technologie bijdraagt aan het behalen van de door jullie genoemde kerndoelen?". Vaak is er nog geen ruimte en tijd geweest voor onderzoek naar het effect van de toepassing van nieuwe technologieën.

 

Wat is een fax?

Tijdens het afsluitende diner ontstond een discussie over ‘oude’ technologieën, waaronder de fax. We concludeerden “één fax is geen fax, twee faxen is communicatie”. Dit geldt in feite voor alle technologieën die tijdens de Bett Show voorbij zijn gekomen. Van een SMART board tot aan e-learning software: je zult het samen moeten gebruiken, dan pas kan het de onderwijskwaliteit echt verbeteren. Vanuit het project Proeftuin van SURFnet zullen we de technologieën en ontwikkelingen nauw in de gaten houden en het komende jaar onderzoeken wat er echt nieuw is en hoe technologie nuttig toegepast kan worden in het Nederlandse hoger onderwijs.

 

mqdefault.jpgBett 2016 - Opening Day Highlights

Inspiring speakers from the world of politics, education and computers, including Nicky Morgan MP, Secretary of State for Education, Sugata Mitra from Newcastle University, Jonathan Rochelle from Google, Amy O'Toole and Debbie French. Presented by Dr Emily Grossman and David McClelland. Video produc...

 

Meer weten?

 

door Pierre Gorissen, Casper Hulshof, Hester Jelgerhuis, Lieke Rensink, Simon Theeuwes en Jenny de Werk


REACTIES


Geen reacties gevonden.

PLAATS REACTIE