Artikel


Het inrichten van learning spaces voor de toekomst

Tijdens de Onderwijsdagen is er een sessie geweest over het inrichten van learnings spaces voor de toekomst.  Enkele instellingen lieten voorbeelden zien van waar zij op dit moment mee bezig waren.
Zoals de samenwerkingszalen van de UvA, het AMC en de UTwente.  Maar ook het bredere concept van een Living lab van de ULeiden (campus Denhaag) werd toegelicht.
Het is duidelijk dat er langzaam aan meer instellingen bezig zijn met pilotten.  
Echter we lopen wat achterop als je kijkt wat er in het buitenland al gaande is.

In een  korte introductie werd onderstaand aangegeven:
Onze lessons learned

  • Het is nog lang geen mainstream in NL
  • Internationaal zijn er veel voorbeelden te zien
  • Het is meer dan een zaal inrichten
  • Het gaat ook om een veranderende houding van docenten En studenten
  • Vaak wordt de onderwijskundige  ondersteuning onderschat
  • Maak gebruik van kansen, een ruimte die beschikbaar is, een opleiding die iets wil, start met pilots

Heb ook aandacht voor het Balance model van
Pedagogy-Space- People -TechnologyVan Duff, University of the West of Scotland
(Conference Innovative Learning Spaces, Prague 22 Sept 2016)

En verder:

  • Koppel het aan de onderwijsvisie
  • Creëer een breed draagvlak (docenten, studenten, management)
  • Ondersteun de docenten (onderwijskundig en IT/AV)
  • Creëer mogelijkheden tot experimenteren en pilots
  • Kijk bij de buren, deel ervaringen en kennis
  • Misschien is het tijd voor een Special Interest Groep Innovative Learning Spaces ?

Ook is het spel ‘ontwikkel je eigen onderwijsgebouw’  toegelicht. Tijdens dit spel gaat een groep van verschillende stakeholders op basis van een onderwijsvisie een gebouw ontwerpen. Het spel laat spelenderwijs zien welke invloed de visie heeft op de inrichting.

Kijk hier voor de presentatie en bekijk de verschillende voorbeelden met meer informatie over het proces hoe men ertoe gekomen is:
http://www.slideshare.net/DeOnderwijsdagen/het-inrichten-van-learning-spaces-voor-de-toekomst

Marij Veugelers heeft in opdracht van SURF en in samenwerking met Gispen voor deze Onderwijsdagen twee zalen laten inrichten die meer geschikt zijn voor active learning/ samenwerking dan wat we standaard gewend zijn op een congres. Gispen stelde meubilair beschikbaar.
Er was een zaal met verrijdbare stoelen (met klaptafeltje) waar veelvuldig groepswerk plaatsvond. En er was een zaal waar verschillende type meubels (van hoog zittend tot laag zittend), van aan tafel tot in een rij bijdroegen aan het active leren. Er zijn veel positieve reacties binnengekomen op deze inrichting.

Hieronder een paar plaatjes van deze sessie om de inrichting te laten zien.

 

 

 


REACTIES

  • Afbeelding Yvonne Kleefkens
     
     
     
     
     
    85

    Zijn deze tips niet erg universeel? Zijn we daarom als Nederland toch weer trager dan het buitenland?

    Koppel het aan de onderwijsvisie Creëer een breed draagvlak (docenten, studenten, management) Ondersteun de docenten (onderwijskundig en IT/AV) Creëer mogelijkheden tot experimenteren en pilots Kijk bij de buren, deel ervaringen en kennis

    Wat doet men in het buitenland anders?

    • Afbeelding Marij Veugelers
       
       
       
       
       
      2235

      Natuurlijk zijn de tips universeel en voor de hand liggend. Echter ze worden niet allemaal gezamenlijk uitgevoerd (balans model).
      Waarom we hier in NL 'trager' zijn hangt van meerder feactoren af. Daar zal ik in maart iets over gaan vertellen op een congres en het later op SURFspace publiceren. Ik ben nog aan het inventariseren hoe de beweging in de US en Australie  sneller kon gaan.

PLAATS REACTIE