Artikel

Laatst bewerkt door Annette Peet op 01-12-2017 08:47

Wegwijs in de jungle van digitale toetsvragen

Mocht je de SURF onderwijsdagen of onze sessie onverhoopt gemist hebben, dan is hier je kans om weer even bij te spijkeren.

Om digitaal toetsen ook echt in het onderwijsleerproces te integreren is het belangrijk om de toepassingsmogelijkheden van de diverse toetssystemen te kennen. Zo kunnen meerkeuzevragen digitaal afgenomen worden, maar zou je het digitaal inleveren van een essay ook kunnen zien als een digitale toets. Applicaties worden meestal zowel formatief als summatief gebruikt. Het komt weleens voor dat de verkeerde applicatie wordt gebruikt voor het type vraag dat men wil stellen.

In de masterclass hebben we een poging gedaan om wegwijs te worden in de jungle van digitale toetsvragen. Hierbij was de inzet het creëren van een beslisboom voor applicatie keuze op basis van vraag typen. Hiervoor hebben we een redelijk eenvoudig R scriptje ontwikkeld dat op basis van een Excel bestand een interactieve beslisboom maakt die je kan gebruiken binnen je instelling. Belangrijker nog is dat je de Excel file naar harte lust kunt aanpassen zodat je eenvoudig je eigen boom kan samenstellen.

In bovenstaande beslisboom zie je hoe je vanuit het vraagtype komt tot een specifieke applicatie categorie. Voor je eigen instelling zou je de applicatie categorieën kunnen vervangen door de beschikbare applicaties binnen je instelling. Kijk vooral ook de presentatie hier nog eens terug, mocht je dat willen.


SIG's en subthema's: Open Education,Digitaal Toetsen

REACTIES

  • Afbeelding Heino Logtenberg
     
     
     
     
     
    4255

    Wat een mooie doordachte presentatie. Het lijkt nog wel steeds docent centered toetsen. Waarom betalen "studenten" voor de CBR online toetsen/examens? Toets-vraaggestuurd leren, mis ik nu iets?

    • Afbeelding Draaijer Silvester
       
       
       
       
       
      1085

      Hoi Heino,

      Misschien kunnen docenten heel goed inschatten wat studenten op een bepaald moment nodig hebben? Lijkt me wel. We weten inmiddels dat als je formatieve toetsen aanbiedt zonder een goed doordacht onderwijskundig ontwerp en face-to-face afwisseling, dergelijke toetsen door studenten nauwelijks tot niet worden gebruikt toch? De context moet door docenten geschapen worden voor effectief gebruik. Daar is niet veel mis mee m.i.

    • Afbeelding Sharon Klinkenberg
       
       
       
       
       
      MODERATOR

       

      Dag Heino,

      De presentatie is er vooral op gericht dat men (docenten/educational designers) goed beseft welke tools waarvoor ingezet moeten worden. We zien nu dat dit vaak mis gaat. Bovendien is dit enkel een model en kan het naar harte lust aangepast worden.

      In reactie op je latere punt, ook Kahn academy denkt na welke vraag typen ze moeten voorschotelen bij bepaalde onderwijs doelen. Dat is voor hen relatief makkelijk omdat ze gebonden zijn aan één applicatie.

      Een docent binnen een instelling heeft soms de keuze uit wel 10 verschillende tools en ziet daardoor soms door de bomen het bos niet meer.

       

  • Afbeelding Draaijer Silvester
     
     
     
     
     
    1085

    Sharon/Ludo, Ik kan de RPubs presentatie alleen de 1e pagina zien. Mis ik iets?

    Gr. Silvester

  • Afbeelding Heino Logtenberg
     
     
     
     
     
    4255

    Dag Silvester,
    Zeker mag (moet?) de docent een rijke leeromgeving (context) aanbieden. De vraag is of de student die wil gebruiken. Misschien wil die zichzelf gewoon toetsen en zo leren. Dat kan natuurlijk niet altijd, dat snap ik ook wel. Maar welke gedachtes krijg jij wanneer we in bijvoorbeeld de UK zien dat steeds meer kinderen "thuis" onderwijs krijgen mbv Internet zoals Khan Academy, zodat de kinderen meer tijd over houden voor alle andere sociale activiteiten waarvan ze leren en zichzelf toetsen (sport, muziek, theater etc).

PLAATS REACTIE