Artikel

Laatst bewerkt door Hester Jelgerhuis op 25-02-2015 15:20

Wat zijn Open Educational Resources?

Open educational resources (OER) zijn leermaterialen die online vrij beschikbaar zijn voor (her)gebruik. Het kopiëren, bewerken en verspreiden van het materiaal is onder voorwaarden toegestaan.

In het artikel Open Educational Resources. Toegang tot hoger onderwijs voor iedereen. (SURF, 2011) is naast deze beknopte definitie ook de volgende definitie opgenomen: “Open educational resources (OER) zijn gedigitaliseerde leermaterialen die vrij toegankelijk zijn voor gebruik door docenten en studenten, zonder dat daarvoor royalty’s of licentiegelden betaald hoeven te worden. De digitale leermaterialen kunnen worden gedeeld via het internet of andere digitale media. OER worden meestal, maar zeker niet uitsluitend, gepubliceerd onder Creative Commons-licenties. Zowel de oorspronkelijke eigenaren als de latere gebruikers van het leermateriaal moeten een helder begrip hebben van de licentievoorwaarden om te kunnen bepalen op welke manier de leermaterialen mogen worden gedeeld en gemixt.” (vertaald uit: West, P. en Victor, L. (2011), Background and action paper on OER.)

Open educational resources kunnen bestaan uit losse leermaterialen zoals weblectures of artikelen, maar ook uit samengestelde leermaterialen, zoals open cursussen die online worden aangeboden. Er zijn geen restricties aan de vorm van de leermaterialen.

Open leermaterialen worden gedeeld via websites van onderwijsinstellingen of platforms als iTunes U, YouTube, Coursera, OpenCourseWare Consortium en Wikiwijs.




 

Hoe OER zich verhouden tot OpenCourseWare (OCW), Open Courses (OC), Open Education (OE) en Online (Distance) Education (ODE) wordt helder beschreven op een blog van Willem van Valkenburg.

Open educational resources zijn onderdeel van de familie van digitale openheid, waartoe ook Open Access en Open Source behoren.

 

meer weten?

mqdefault.jpgTEDxNYED - David Wiley - 03/06/10

Dr. David Wiley is Associate Professor of Instructional Psychology and Technology at Brigham Young University. He is also the Chief Openness Officer of Flat World Knowledge and Founder and board member of the Open High School of Utah. He was formerly Associate Professor of Instructional Technology a...

 

Dit artikel is onderdeel van de reeks 'Kennismaking met OER'. Zie ook:

 


SIG's en subthema's: Open Education,Kennismaking

REACTIES


Geen reacties gevonden.

PLAATS REACTIE