Gastcolumn

Afbeelding D.Drittij
Laatst bewerkt door Eefje Meijer op 15-07-2013 09:14

Grootschalig digitaal tentamineren

Eindelijk is het zover. Na een aanloop van een paar jaar en een aantal pilots in 2013 is de digitale tentamenhal van de VU officieel geopend. Een hal met 385 computers verwerkt in de tentamentafels. Dit zien VU-studenten tegenwoordig als ze een digitaal tentamen moeten maken in onze digitale tentamenhal (DigiTent).

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind februari zijn de eerste pilots afgenomen en sindsdien zijn er meer dan 70 tentamens afgenomen, waarbij ik het merendeel heb mogen begeleiden.

Ik zal in deze gastcolumn een beeld schetsen van de afname van een digitaal tentamen tijdens een van de tentamenweken in deze tentamenhal.

Dinsdagochtend Tentamenweek nr 4. (eind mei 2013)

8.00 uur. Ik kom de nog donkere tentamenhal binnen, doe het licht aan, start de hoofdpc en log in met mijn ‘toetsleider’ account. Vanuit de hoofdpc start ik alle pc’s op en log in met het benodigde toetsaccount.

8.15 uur. Bij de helft van de pc’s (tentamen 1) start ik het inlogscherm van onze toetssite(Questionmark Perception) op bij en de andere helft (tentamen 2) plaats ik een Word-document met tentamenvragen en een SPSS datafile op de desktop. Deze ochtend worden er twee verschillende tentamens tegelijkertijd afgenomen. Een groep van 170 en een groep van 120 studenten.

Een week eerder heeft de docent van tentamen1 alle tentamenvragen aangeleverd. Vervolgens heb ik alle vragen in de vragenbank geïmporteerd, het tentamen ontworpen en aan de ingeschreven studenten gekoppeld. Tentamen 2 heb ik als docx-bestand ontvangen en er zelf een korte instructie aan toegevoegd. Bij dit tentamen zullen de studenten via SPSS een aantal bewerkingen moeten uitvoeren en de resultaten toelichten in de Word-file.

8.30 uur. Ik ‘lock’ de computers, instrueer de surveillanten en klap met hun hulp alle beeldschermen open. De studenten stromen langzaam binnen en nemen plaats achter de pc’s, want om 8.45 uur begint het tentamen.

8.43 uur. Via de omroepinstallatie worden de laatste (technische) instructies gegeven en om 8.45 uur worden de computers vrij gegeven zodat iedereen kan beginnen met het tentamen.

Het opstarten is het spannendste moment. Nu moet blijken of alle voorbereidingen goed zijn gegaan. De eerste minuten gaan nog een paar handen de lucht in, maar de meeste vragen zijn snel op te lossen en na ca. 5-10 minuten is ook de laatste student bezig met het tentamen.

9.00 uur. De surveillanten maken hun rondje langs de studenten om de identiteit te controleren. 

Tijdens de pilots moesten we deze procedure nog even finetunen voor digitale tentamens, maar nu gaat dit net zo goed als bij de papieren vorm.

  • Bij tentamen 1 controleren de surveillanten de naam op het beeldscherm met de legitimatie van de student. Het inloggen op de toets gebeurt met een persoonlijke inlog dat gekoppeld is aan de naam van de student. Alleen de voor het tentamen ingeschreven studenten zien de toets staan.
  • Bij tentamen 2 wordt bij de start van het tentamen een identificatieschermpje naar alle pc’s verstuurd. De student vult zijn naam in en ik draai een presentielijst uit, gesorteerd op tafelnummer. Later koppelen we deze namen ook aan de binnengehaalde bestanden.

11.30 uur. De tentamentijd zit erop. De computers worden gelockt en op verzoek wordt een pc nog even vrijgegeven om een laatste keer te saven. Daarna klappen de surveillanten de beeldschermen in en verzamel ik alle tentamenbestanden. Ik controleer de aantallen met de presentielijst en zet daarna alle pc’s uit.

11.45 uur. De docent voor het volgende (papieren) tentamen komt binnen. De tafels worden om 12.00 uur weer gebruikt voor een papieren tentamen. Nog niet elke docent heeft zijn tentamen gedigitaliseerd, maar nieuwsgierig naar de mogelijkheden worden ze wel als ze de nieuwe opstelling zien.

12.00 uur. De docent van tentamen2 neemt alle tentamens mee op een usb-stick en kan direct beginnen met het nakijken zonder het ontcijferen van onleesbare handschriften. De toetsanalyse (cijfers, itemanalyse en betrouwbaarheid) van tentamen1 (mc-toets) volgt een kwartiertje later in de mailbox van de vakcoördinator van het andere vak.

Vaak volgt later die week per mail nog wat contact over gewenste aanpassingen of toelichting op de toetsanalyses.

En wat vinden de studenten er eigenlijk van? Verder doen ze alles al digitaal; het schrijven van papers, contact onderling, inschrijven voor tentamens, bekijken van hun cijfers en het lezen van artikelen. Dus waarom opeens je pen of potlood gebruiken bij een tentamen? Zo lang technisch alles goed verloopt reageren de meeste studenten eigenlijk vrij laconiek en vinden ze het niet zo bijzonder. Ondertussen stemmen we achter de schermen alles goed af met IT-ers, roosteraars, onderwijsadviseurs en natuurlijk de docenten om ervoor te zorgen dat dit alles goed en soepel blijft verlopen. En hoe langer en beter het gaat, des te meer docenten melden zich om hun tentamens te digitaliseren. Ik ben er van overtuigd dat dit de toekomst is en ben trots dat ik er een bijdrage aan mag leveren.


REACTIES

PLAATS REACTIE