Gastcolumn

Afbeelding John May

Tin-Can als enabler van Learning Analytics

Over Learning Analytics

Learning Analytics is momenteel het onderwerp van gesprek bij innovators in het onderwijs en bedrijfsopleidingen. Learning Analytics is een heel krachtig instrument voor zowel de deelnemer in het zoeken naar voor hem relevante leerbronnen en leerinterventies als voor de docent/coach om inzage te krijgen in de ontwikkelingen van de medewerker. Het geeft daarnaast de organisatie een instrument om inzicht te krijgen in de medewerkerontwikkeling anders dan in tijd en geld zoals tot nu toe via de Learning Management Systemen gebruikelijk is. Het is de Big Data variant voor leren.

In een andere blog heb ik al eens aandacht geschonken aan dit thema. http://www.wikkle.nl/big-data/learning-analytics.html Maar ook Rens van der Vorst heeft in de Surf Space een vermakelijke column over Big Data in het onderwijs geschreven. https://www.surfspace.nl/column/18-big-data-en-de-kaas-koeproduct-as-a-service/

Huidige beperkingen

Maar hoe moeten we Learning Analytics nu vorm geven?  Deelnemers (studenten) bewegen zich in veel digitale omgevingen en al deze omgevingen kunnen hun bijdrage hebben aan het leerproces van de student. Tot voor kort was de enige manier om inzage te krijgen in de voortgang het leerproces van de deelnemer, de voortgangsrapportage die door de docent werd bijgehouden en de digitale voortgangsrapportage die de ELO (Elektronische Leer Omgeving) of het LMS (Learning Management Systeem) bijhoudt aan de hand van SCORM (Sharable Content Object Reference Model) georiënteerde eLearning modules. Hiermee wordt de inzage in de leeractiviteiten beperkt tot die activiteiten die de docent formeel ingericht heeft in de ELO of LMS met de SCORM eLearning pakketjes die hij heeft ontwikkeld of gebruikt. Waar blijft de informatie over wat de student (in eBooks) gelezen heeft en welke (digitale) naslag werken hij geraadpleegd heeft of in welke online communities hij actief is of met wij hij online gecommuniceerd heeft?

Wil ik een totaal beeld hebben over het leergedrag van de student dan hoort dit er ook bij. De huidige modellen en standaarden schieten hier echter in tekort.

Over Tin-Can

Begint dit jaar is echter de eerste versie van een nieuwe standaard voor leren in een connected omgeving gelanceerd, Tin-Can http://tincanapi.com/overview

Deze standaard moet een aanvulling zijn op de huidige SCORM standaard en kan deze op den duur misschien wel gaan vervangen. Tin-Can rapporteert over het totale leergedrag van een deelnemer in alle (Tin-Can enabled) omgevingen. Dit in tegenstelling tot SCORM die alleen rapporteert over een als dusdanig gedefinieerd stukje eLearning content in een ELO. Hiermee wordt het middels Tin-Can mogelijk om inzicht te krijgen van het gehele leergedrag van deelnemers en alle bronnen die hij of zij heeft benaderd. Hieruit kunnen zowel management rapportages over leergedrag als adviezen aan andere deelnemers samengesteld worden. Hiermee heeft Tin-Can de potentie om enabler van Big-Data in leren, Learning Analytics te worden.

Kanttekeningen

Hoewel de gedachte achter Tin-Can veelbelovend is is, zijn er bij de eerste invulling van Tin-Can ook nog wel wat kanttekening te plaatsen. Dit zal ik wat toelichten zonder hierbij direct op de technische details van Tin-Can in te gaan.

Zo gaat de standaard er vanuit dat elke digitale bron Tin-Can enabled is. Elke bron die dit niet is wordt buiten de analyses gehouden en geeft dus een minder compleet beeld van het leergedrag. Daarnaast rapporteert Tin-Can in een zeer open formaat wat “bijna Engels” zoals “John read chapter 2 of book XYZ”. Dit wordt opgeslagen in een persoonlijke LRS (Learning Record Store). Maar hoe benader ik al deze LRS-en. Dit wordt een complex netwerk van communicatie tussen omgevingen waarin de afzonderlijke deelnemers leren en werken. Laat staan dat er een eenduidige manier is waarmee andere diensten, zoals rapportages, zinvolle informatie kunnen opbouwen uit dit netwerk van LRS-en. Daarnaast is er momenteel ook nog onduidelijkheid over eenduidigheid van de vocabulaires in deze LRS-en. Hierdoor zijn deze voor ad-hoc rapportage niet altijd goed leesbaar en interpreteerbaar.

Implementaties

Kortom Tin-Can lijkt veel belovend in zijn ambitie en veel internationale leveranciers zijn bezig om hun omgevingen Tin-Can compliant te krijgen. In Nederland heb ik echter nog geen organisatie of leverancier gezien die overweegt om deze standaard te adopteren. Ik ben heel benieuwd naar de eerste ervaringen en hoe deze met de genoemde kanttekening om zijn gegaan. Ik ben echter bang dat ik voor de eerste ervaringen volgend jaar eerst nog op de Internationale congressen moet zijn.


REACTIES

  • Afbeelding Heino Logtenberg
     
     
     
     
     
    4255

    Hoi John,

    Interessante column. Ik vraag me af aan welke Nederlandse leveranciers je dan zit te denken die in het onderwijsprocs een rol spelen. Wanneer er een lijstje is (kan komen) dan zouden ze er wellicht door "wakker" worden geschud. LA is voor NL begrippen in het onderwijs best ingewikkelde materie, misschien wel vanwege feit dat het geen substitutie is maar transformatie zonder dat we de ideeen al hadden voordat we ICT gebruikten....... 

    • Afbeelding John May
       
       
       
       
       
      100

      Hallo Heino,

      Kandidaten voor TInCan adoptie zijn de leverenciers van portfolio's. Hier zouden de persoonlijke Learning Record Stores (LRS) in vormgegeven kunnen worden. In deze portfolio's kan de deelnemer dan naast de automatisch gegenereerde leeractiviteiten, ook nog zelf handmatig leeractiviteiten toevoegen. Deze portfolio's zouden gekoppeld kunnen worden aan de ELO's. Deze ELO's kunnen, naast Tin Can statements genereren, ook de LRS-en lezen om rapportages te maken over leergedrag.

      Internationaal zie ik al veel LMS-en de standaard verwerken, hieronder bijvoorbeeld ook Moodle. In NL zie ik dit nog niet bij de lokale ELO leveranciers. Ook bij de portfolio leveranciers heb ik deze beweging niet gezien. 

      Misschien een mooi item om eens te verkennen op de komende onderwijsdagen.....

PLAATS REACTIE