In dit netwerk van cloudexperts delen we informatie, ervaringen en verhalen uit de praktijk en werken samen aan technologie ontwikkelen en toepassen rondom cloudcomputing. Zo stimuleren we met elkaar de digitale transformatie!
In april 2020 heeft het kernteam van de Special Interest Group (SIG) Groene ICT en Duurzaamheid van SURF de SIG beëindigd.
We hebben vastgesteld dat sinds de Europese Unie in 2016 het Klimaatakkoord van Parijs heeft geratificeerd en de Nederlandse overheid dat in 2019 heeft bevestigd door de Klimaatwet, het gedachtengoed van Groene ICT is geïnternaliseerd in de onderwijs- en onderzoek community in Nederland. Daarom is het niet meer nodig om actief een apart platform voor kennisdeling te onderhouden. Daarmee beëindigt het kernteam haar activiteiten. De leden blijven op verzoek hun kennis beschikbaar stellen. Kennisdeling vindt voortaan plaats tijdens het jaarlijks symposium, dat sinds 2020 Groene Peper heet, via de website van Duurzaam MBO, waarop ook een tabblad is waarop HBO- en WO-instellingen hun kennis delen, via de LinkedIn groep met circa 400 leden en via SURF Communities voor nieuws en jaarverslagen.
Lees het volledige artikel
Sinds 2014 publiceert Verizon elk jaar een Data Breach Investigation Report (VZ-DBIR). Deze rapportage geeft inzicht in security incidenten en datalekken wereldwijd. De rapportage heeft voor deze editie 30,458 security incidenten onderzocht, waarvan er 10,626 bevestigd werden als datalek. Deze rapportage bevat interessante gegevens om (onder andere) je awareness programma op te baseren. In dit bericht vind je opvallende resultaten en relevante cijfers voor de sector Onderwijs & Onderzoek.
Op dinsdag 21 mei 2024 kwamen ruim honderd mensen bij elkaar om na te denken over de vraag hoe we de emotionele impact van digitaal erfgoed kunnen vergroten. En sinds die tijd heb ik weer zin in de toekomst! Mooi om zo met mensen die vanuit allerlei perspectieven bezig zijn met erfgoed, technologie en samenleving bij elkaar te komen. Het voelde als het samen water geven aan een stevig, maar nog klein, plantje. De bijeenkomst was in de KB en georganiseerd in het Netwerk Digitaal Erfgoed, met SURF en Industrieel Ontwerpen van de TUDelft.
Ben jij docent en op zoek naar een praktijkopdracht of onderzoeksopdracht voor studenten(teams) bij een echte opdrachtgever? Of ben je student en op zoek naar een toffe uitdaging? Doe met ons mee! Wij zoeken studenten(teams) die aan de slag gaan met projecten voor de campus van de toekomst.
Het Future Campus project
Na het succes van het eerste Future Campus project, waarin we vier toekomstscenario's presenteerden, zetten we komend jaar in op verdere kennisdeling over de campus van de toekomst. Lees meer over het project op www.futurecampus.nl
Aan wat voor opdrachten moet je denken? Vorig jaar valideerden vier studententeams van Fontys de opgestelde toekomstscenario’s onder studenten van het mbo, hbo en wo. Met succes, want hun resultaten hebben zelfs een plek gekregen in het eindrapport van het eerste Future Campus project!
Doe jij mee?
Wij bieden de kans om praktijkervaring op te doen door te werken aan een innovatief project dat bijdraagt aan de toekomst van het onderwijs en campusontwikkeling.
Wat we zoeken daarom: creatieve en gemotiveerde studenten(teams) die willen duiken in campusontwikkeling en -innovatie. De inhoud van de opdrachten bepalen we in overleg.
📧 Neem contact op via futurecampus@surf.nl en geef een korte beschrijving van je voorstel of idee! We plannen dan snel een kennismaking in om samen de inhoud verder door te spreken en te komen tot een concreet project.
Laten we samen de toekomst van onderwijs vormgeven! 🌐💡
Artificial Intelligence (AI) kan de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Hoe precies? Dat moeten we grotendeels nog ontdekken. Veel instellingen experimenteren daarom met AI-toepassingen. Maar wat is Artificial Intelligence nou precies? Waar liggen de kansen voor het onderwijs? Wat zijn voorbeelden van toepassingen? En wat betekent het voor de docent? Juni is de Maand van AI in het onderwijs. En mooi moment voor een overzicht.