SPECIAL INTEREST GROUP

Blended Learning

Blended learning is een mengvorm van face-to-face en online onderwijs. Doel is om effectief, efficiƫnt en flexibel leren mogelijk te maken. Deel hier je good practice, lees en praat mee!

Blended Learning is een hot item in onderwijsland. Op veel instellingen worden kleine of grote stappen gezet om blended learning te implementeren en ontstaan goede en minder goede voorbeelden en vooral veel vragen en antwoorden. Hoe zorg je dat docenten ondersteund worden in het (her)ontwerpen van het onderwijs naar een blended variant? Hoe ontwerp je de optimale blend? Welke tools zijn effectief in blended onderwijs en onder welke randvoorwaarden? Wat werkt juist niet en waarom niet? Hoe professionaliseer je docenten op dit vlak?

Veel instellingen lopen tegen deze vragen aan, doen ervaringen op en voelen de behoefte om van ervaringen van anderen te leren, kennis te delen en handvatten te krijgen om niet helemaal zelf opnieuw het wiel uit te moeten vinden.

De Special Interest Group Blended Learning probeert deze uitwisseling van informatie te faciliteren en samen met deelnemers uit diverse instellingen deze te structureren.  

Organisatie
Om de situatie werkbaar te houden en alle ambities te kunnen realiseren is ervoor gekozen om aan de slag te gaan met een kernteam aangevuld met een viertal werkgroepen. De werkgroepen vormen een grotere kring rond het kernteam waardoor er veel werk verzet kan worden en denkkracht gebundeld.

Iedere werkgroep houdt zich bezig met een specifiek thema op het terrein van Blended Learning:

  1. Faciliteren van docenten (ondersteuning)
  2. Methodieken voor het ontwikkelen van Blended Learning
  3. Onderzoek en evidence
  4. Docentprofessionalisering

Zowel universiteiten als hbo en mbo zijn in deze werkgroepen vertegenwoordigd. Daarnaast is er een kernteam opgericht waarvan ieder lid ook plaatsneemt in een van de werkgroepen om zo de koppeling tussen de twee te bewaken.

De SIG wordt geleid door een voorzittersduo: Luuk Terbeek (VU, Amsterdam) en Bianca van der Aalst (TU, Eindhoven). Gezamenlijk zullen wij de inhoud vormgeven. Daarnaast is er een splitsing gemaakt in organisatorische en communicatieve/representatieve taken. Waarbij Luuk verantwoordelijk is voor de organisatorische taken en Bianca voor de communicatie/representatieve taken.

Kernteam
Het kernteam bestaat uit de volgende mensen:

  • Bianca van der Aalst (TU, Eindhoven) – Co-voorzitter
  • Luuk Terbeek (VU, Amsterdam) – Co-voorzitter
  • Janina van Hees (SURF)
  • Frank Weissman (NHTV)
  • Jaap-Jan Vroom (Deltion College)
  • Peter Dekker (HvA)
  • Natasa Brouwer (UvA)
  • Wiebe Dijkstra (TU, Delft)
  • Jean Jamin (Fontys)
  • Willie Hols-Elders (UMC Utrecht)/Esther Christenhuis (UMC Utrecht)
  • Sonja Wagenaar (U Leiden)

De SIG Blended Learning zit nog in de opstartfase en zal zich de komende periode bezighouden met het opstellen van een jaarplan en de daaruit voortkomende activiteiten.

Ben je geïnteresseerd?
Word lid van de SIG Blended Learning door een profiel aan te maken voor SURFspace (zie menubalk rechtsboven) en vervolgens op de groene button ‘volgen’ te klikken op de pagina van de SIG Blended Learning. 

Artikelen